startsidenback begreper

Planer og styringssystemer [Engelsk]

Blant organisasjonens styringssystemer og plandokumenter finner vi:
  • Organisasjons- og ledelsesfilosofi: kultur, desentralisering, delegering, lederstil
  • Formelle stiftelsesdokumenter som grunderidé og statutter
  • Lov og avtaleverk: hovedavtale, tariffavtaler, særavtaler
  • Overordnede plan- og styringsdokumenter: "politiske signaler", prinsipper, vedtak i styrer, budsjetter, årsverk osv.
  • Strategiske planer (4 år): scenarier, satsingsområder.
  • Innkjøpspolitikk
  • IKT-strategier
  • Mediapolitikk
  • Personalpolitikk: opplærings-, utviklings- og karriereplaner
  • Organisasjonskart og stillingsinstrukser m.m.
  • Rolle og instansplan
  • Rutinebeskrivelser og prosedyrer
  • Plan for kvalitetsutvikling: normer og standarder
  • Budsjetter (1 år) og forpliktende ressursrammer
  • Handlingsplaner
  • Kriterier og metoder for planlegging, styring og evaluering.
Det er mange slike systemer og plandokumenter i diverse avdelinger i en organisasjon (se Oktografen under MPO). I personalavdelingen for eksempel finner vi personalpolitikk (PPO), personalplanlegging (PPL), personaladministrative prosedyrer (PAP) eller ansettelsesprosedyrer og personalpolitiske virkemidler (PPV), slik som personalsamtaler og karriereveier. Se under organisasjon.